0
0
0
s2smodern

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Základnou súčasťou ázijskej kuchyne je ryža. Ryža (biela lúpaná) je už dlho horúcou témou medzi nadšencami zdravej stravy a fitnes. Niektorí odborníci tvrdia, že bielu ryžu treba úplne vylúčiť z jedálnička a odporúčajú prejsť na zdravšie alternatívy ako sú hnedá ryža, červená ryža alebo quinoa. Medzi týmito "zdravšími" alternatívami je aj tzv. "zakázaná" ryža - čierna ryža. Áno, počuli ste dobre - "zakázaná ryža".

Tajomstvo "zakázanej ryže" sa vracia do starovekej Číny, kde bola čierna ryža známa svojími priaznivými účinkami na obličky, žalúdok a pečeň. Jej blahodarné účinky boli výrazné až do takej miery, že sa stala výsostným majetkom cisára a jeho najbližšej rodiny. Čierna ryža sa pestovala, ale len pre elitnú triedu, v obmedzených množstvách a pod prísnym dozorom. Bežným ľuďom ju bolo zakázané pestovať alebo konzumovať. Odvtedy si získala svoj názov - zakázaná ryža.

Čierna ryža už nie je zakázaná. V porovnaní s inými druhmi ryže je pestovaná v relatívne malých množstvách. Celozrnná čierna ryža má celý rad priaznivých zdravotných účinkov. Čierna ryža alebo zakázaná ryža (čínska) je vzácna a veľmi stará odroda ryže, ktorá sa v Indii pestovala už celé stáročia. Pestuje sa najmä v severovýchodnom regióne (nazývanom ako Chak Hao) a južných častiach (nazývaných ako Kavuni v Tamíli) v Indii.

Účinky čiernej ryže


Čierna ryža je nabitá antioxidantmi, najmä antokyanínom, ktorý je pre diabetikov, pacientov s ochorením srdca výborný, navyše podporuje činnosť mozgu. Obsahuje aj vlákninu, takže nezvyšuje hladinu cukru v krvi, je bohatá na železo.

1. Bohatá na antioxidanty

Čierny alebo fialový odtieň tejto ryže je znakom vysokého obsahu antioxidantov, špeciálne antokyanínu (podobne ako čučoriedky). Množstvo antokyanínu obsiahnuté v čiernej ryži je výrazne vyššie ako v iných druhoch ryže, vrátane hnedej ryže, červenej ryže.

Antokyanín pomáha predchádzať kardiovaskulárnym ochoreniam, obmedzuje výskyt voľných radikálov, ktoré môžu spôsobovať rôzne ochorenia, ako je cukrovka a dokonca aj rakovina. Antokyanín tiež zlepšuje funkciu mozgu a znížuje zápalové ochorenia.

Biela ryža je zbavená vonkajšieho obalu a tým aj vysokého obsahu živín a antioxidantov. Väčšina živín ryže je prítomná vo vonkajšom obale. Čierna ryža nie je rafinovaná alebo inak spracovávaná, čím si zachováva antioxidanty, vitamíny, minerály a vlákninu. Obsahuje tiež dôležitý antioxidant - vitamín E, ktorý podporuje zdravie očí, pokožky a imunity.

2. Prírodná detoxikácia organizmu

Fytonutričné látky prítomné v čiernej ryži pomáhajú očistiť telo od chorôb, ktoré spôsobujú voľné radikáli. Čierna ryža za pomoci antioxidačných látok pomáha pečeni eliminovať nežiaduce látky v tele.

3. Dobrý zdroj vlákniny a vitamínov

Čierna ryža je bohatšia na vlákninu než bežná ryža. Obsahuje vitamíny skupiny B, niacín, kyselinu nikotínovú, vitamín E a železo. Vláknina pomáha regulovať pohyby čriev, zabraňuje zápche, hnačke a nadúvaniu. Vláknina rovnako  pomáha viazať toxíny a odpadové látky v tráviacom trakte. Vláknina tiež dodáva telu pocit sýtosti.

4. Prevencia rizika cukrovky

Aby sa zabránilo riziku vzniku cukrovky a obezity, odporúča sa konzumovať celozrnnú ryžu namiesto rafinovanej bielej ryže. Zvýšený príjem vlákniny znižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu. Zároveň prospieva aj ľuďom, ktorí už cukrovkou trpia. Strava bohatá na vlákninu pomáha prirodzene znižovať hladinu glukózy v krvi.

Čierna ryža

Čierna ryža je najzdravšia alternatíva ryže.

Čierna ryža

Predaj čiernej ryže v Číne.

5. Prevencia rizika obezity

Pre ľudí, ktorí bojujú proti obezite, je čierna ryža najlepším variantom ryže. Vyšší obsah vlákniny vám dáva pocit, že ste najedený a tým zabraňuje prejedaniu. Štúdie ukazujú, že čierna ryža môže tiež zabrániť vzniku inzulínovej rezistencii, ktorá je často spojená s rizikom vzniku cukrovky a obezity.

6. Vyšší obsah proteínov

Čierna ryža obsahuje väčšie množstvo bielkovín oproti iným druhom, cca 8 - 9 g bielkovín na 100g (suchej ryže), čo je oproti ostatným druhom ryže o 2-3 g viac.

7. Podporuje zdravé srdce

Čierna ryža má pozitívny vplyv aj na hladinu zdravého cholesterolu. Antokyanínové fytolátky, ktoré sa nachádzajú v čiernej ryži, znižujú cholesterol s nízkou hustotou lipoproteínov (LDL), ktorý je tiež známy ako zlý cholesterol, ktorý prispieva ku kardiovaskulárnym ochoreniam. Znižuje tiež celkovú hladinu cholesterolu. V knihe "Healing Foods" od DK Publishing sa uvádza, že čierna ryža aktívne znižuje aj aterosklerózu - kôrnatenie tepien, pri ktorom steny ciev hrubnú a strácajú svoju pružnosť.

 

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť

Kategórie
All
Zdravie
Receptúry
Koreniny
Zdravie
Stravovanie
Stravovanie
Zdravie
Chudnutie
Chudnutie
Zdravie
Celulitída
Celulitída
Zdravie
Čínska medicína
Čínska medicína
Zdravie
Masáže
Masáže
Receptúry
Výroba syrov
Výroba syrov
Receptúry
Exotické špeciality
Exotické špeciality
Receptúry
Výroba destilátov
Výroba destilátov
Receptúry
Kyslomliečne výrobky
Kyslomliečne výrobky
Recepty
Zdravé jedlá
Zdravé jedlá
Koreniny
Koreniny